Algemene vragen

Wat doet Roeland VZW?

Roeland vzw is een jeugddienst die sinds 1971 bestaat. Ons motto is ‘Creatief talen leren’. Wij organiseren tijdens de schoolvakanties taalvakanties voor kinderen en jongeren van 7-19 jaar in het Frans, Engels en Nederlands. Wij organiseren in Gent ook dagkampen Nederlands voor anderstalige nieuwkomers en voor kinderen met een taalachterstand.

Tijdens het schooljaar bieden we voor scholen stadsbezoeken aan in het Nederlands en Frans en theaterprojecten in het Frans en Engels. Wij hebben een Franse bibliotheek en wij scholen onze vrijwilligers bij aan de hand van vormingen.

 

Organiseert Roeland naschoolse activiteiten (bv. op woensdagnamiddag)?

Nee, dit organiseren wij niet. Je kan op onze website wel taalvakanties vinden voor je kind.

Kan ik bij Roeland terecht voor privé-lessen?

Nee, Roeland geeft geen privé-lessen. Wij adviseren je om hiervoor te informeren bij de school van je kind.

In welke talen organiseert Roeland projecten?

Roeland organiseert projecten in het Nederlands, Frans en Engels.

Tijdens welke vakanties gaan de Roelandkampen door?

Roeland organiseert kampen in alle schoolvakanties behalve de kerstvakantie. Op onze kampenpagina kun je zien of we in de gewenste periode een kamp aanbieden voor de leeftijd van je kind.

Wie begeleidt mijn kinderen op kamp?

Bij Roeland kiezen we voor toffe begeleiders waarmee de kinderen op elk moment van de dag leuke momenten beleven. Onze animators zijn allemaal minstens 18 jaar. De meesten onder hen zijn native speakers of experten in Frans of Engels. Zij vormen op kamp een hecht team, samen met de verantwoordelijken logistiek, didactiek en animatie. Roeland organiseert regelmatig vormingen voor haar begeleiders. We voorzien op de meeste kampen 1 begeleider per 4 jongeren. Daarin is Roeland echt uniek!

Kan ik Roeland financieel steunen?

Wij zijn steeds op zoek naar middelen om onze projecten voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren te steunen. Elke gift kan gestort worden op onze rekening BE31 4487 5031 0155 met vermelding van ‘gift maatschappelijk project’. We zijn echter niet erkend om je hiervoor een fiscaal attest van giften te bezorgen.

Kan ik als werkgever korting aanbieden aan mijn werknemers?

Als werkgever kan je met ons een partnership aangaan, waardoor je aan je werknemers 5% korting kan aanbieden op onze taalvakanties. We vragen je om in ruil voor de korting het aanbod en de werking van Roeland bekend te maken bij je medewerkers. Interesse? Contacteer onze communicatieverantwoordelijke Evelien Van Renterghem (evelien@roeland.be) voor meer informatie.

Roeland is een landelijk georganiseerde jeugdvereniging, wat betekent dat?

Dat betekent dat we aan bepaalde kwaliteitscriteria moeten voldoen om erkenning en subsidies te krijgen van de Vlaamse Overheid.

Vragen voor vrijwilligers

Ik wil graag als vrijwilliger aan de slag bij Roeland.

Hoera, wij verwelkomen je graag! Kijk op onze pagina medewerkers hoe je je kandidaat kunt stellen.

Ik ben al vrijwilliger bij Roeland. Waar kan ik mijn beschikbaarheid voor het komende jaar doorgeven?

Log in op je persoonlijke pagina  en geef daar je beschikbaarheid door. Controleer zeker ook eens of al je persoonlijke gegevens nog kloppen.

Is mijn Frans of Engels goed genoeg om mee te gaan als vrijwilliger op een Frans of Engels kamp?

Roeland organiseert kwaliteitsvolle taalvakanties en dus verwachten we dat onze taalanimators het Frans of Engels goed beheersen. Wie voor het eerst met ons op kamp gaat als taalanimator, wordt daarom vooraf beoordeeld op zijn/haar talenkennis. Dat gebeurt tijdens het vormingsweekend of tijdens een gesprek. Het is ook mogelijk om mee te gaan op onze Nederlandse taalvakanties of in een logistieke functie.

Ik ben leerkracht of toekomstig leerkracht. Kan ik mee als animator?

Wij verwelkomen je graag op onze kampen! Leerkrachten gaan doorgaans mee in de functie van lesanimator, maar je kunt ook kiezen om als spelanimator mee op kamp te gaan. Voor leerkrachten gelden qua talenkennis dezelfde criteria als voor andere vrijwilligers (zie vraag hierboven).

Krijg ik als vrijwilliger een vergoeding?

Ja, je krijgt bij Roeland een vrijwilligersvergoeding. Hoeveel die bedraagt hangt af van de duur van het kamp en van je functie. Voor meer informatie, contacteer ons secretariaat via info@roeland.be.

Krijg ik als vrijwilliger een opleiding?

Roeland organiseert in het voorjaar vormingsweekends voor alle toekomstige taalanimatoren. Op zo’n weekend leer je wat het inhoudt om taalanimator te zijn bij Roeland. Roeland organiseert regelmatig vormingssessies over uiteenlopende onderwerpen voor haar vrijwilligers en toekomstige vrijwilligers.

Vanaf welke leeftijd kan ik als animator aan de slag?

Al onze animatoren zijn minstens 18 jaar. Vanaf 16 jaar kun je als vrijwilliger mee in een logistieke functie (keuken- en onderhoudspersoneel). Vanaf 16 jaar kun je deelnemen aan de cursus Taalanimator in het Jeugdwerk. De zomer volgend op de cursus kun je mee op kamp als stagiair-animator.

Kan ik bij Roeland met vluchtelingen werken?

Roeland organiseert in Gent dagkampen Nederlands voor anderstalige nieuwkomers en voor kinderen met een taalachterstand. Heb je interesse om deze kinderen op een speelse manier Nederlands te leren? Kijk op onze pagina medewerkers hoe je je kandidaat kunt stellen.

Bij wie kan ik terecht als ik een vraag heb over vrijwilligerswerk op één van jullie taalvakanties?

• Engelse taalvakanties: Lieve Haverbeke (lieve@roeland.be)

• Franse taalvakanties Junior (7-12 jaar): Barbara Eichperger (barbara@roeland.be)

• Franse taalvakanties 12-18 jaar: Jérôme Lecerf (jerome@roeland.be)

• Nederlandse taalvakanties: Lieve Haverbeke (lieve@roeland.be)

• Kampen voor anderstalige nieuwkomers (NT2): Marie Verhaegen (marie@roeland.be)

• Kamp Speelse Zomer (i.s.m. Brede School Gent): Marie Verhaegen (marie@roeland.be)

• Vragen i.v.m. logistieke functies (keuken en onderhoud, ehbo, …): Sil Poppe (sil@roeland.be)

Bij wie kan ik terecht als ik een vraag heb over vrijwilligerswerk op één van jullie jaarprojecten?

• Artscène français: Barbara Eichperger (barbara@roeland.be)

• Artscene English: Lieve Haverbeke (lieve@roeland.be)

• Stadsbezoeken: Marie Verhaegen (marie@roeland.be)

Ik wil graag stage lopen bij Roeland (op kamp of op het hoofdkantoor). Is dat mogelijk?

Jazeker. Wil je stage lopen op kamp of een stage-opdracht doen voor een bepaald project? Contacteer dan de projectcoördinator (zie vragen hierboven). Heb je een algemene vraag of wil je stage lopen op ons hoofdkantoor? Contacteer dan ons secretariaat (info@roeland.be).

Heb ik bij Roeland een “bewijs van goed gedrag en zeden” nodig?

Ja. Aangezien we bij Roeland werken met kinderen en jongeren, vragen wij aan alle begeleiders om ons een “uittreksel uit het strafregister model 2” te bezorgen. Informeer je bij je gemeente hoe je dit kunt aanvragen.

Taalvakanties: inschrijven

Hoe kan ik een brochure aanvragen?

Je kan de brochure online raadplegen via (link brochure). Als je graag de papieren versie bij je thuis ontvangt dan kan je die hier aanvragen (link Google Form).

Welke kampen zijn nog beschikbaar?

Bij het zoeken naar een kamp, kun je zien welke kampen beschikbaar of volzet zijn.

Kan ik telefonisch inschrijven?

Neen, wij vragen aan iedereen om in te schrijven via de website. Je kunt dan zelf je persoonlijke gegevens invullen en een foto van je kind uploaden. Lukt het niet of loop je vast? Dan helpen we je uiteraard graag via de telefoon (09/221 60 44).

Ik kan niet meer inloggen op mijn profiel, wat nu?

Lukt het niet om in te loggen met je mailadres, dan heb je bij je registratie wellicht een ander e-mailadres opgegeven (misschien dat van je partner?). Probeer het eens opnieuw met een ander mailadres. Lukt het niet of loop je vast? Dan helpen we je uiteraard graag via de telefoon (09/221 60 44).

Ik ben mijn wachtwoord vergeten.

Klik op ‘wachtwoord vergeten’ en je ontvangt een automatische mail om je wachtwoord opnieuw in te stellen. Check zeker ook je spam-folder. Lukt het niet of loop je vast? Dan helpen we je graag verder via de telefoon (09/221 60 44).

Ik ontvang geen e-mails van jullie, hoe kan dat?

Op je persoonlijke profiel vind je al je persoonlijke gegevens terug. Controleer je gegevens om te checken of je mailadres correct is. Check ook zeker eens je spam-folder. Lukt het niet of loop je vast? Dan helpen we je graag verder via de telefoon (09/221 60 44).

Hoe gebeurt de betaling?

Wij werken vanaf dit jaar zonder voorschotfactuur. Wij vragen om de volledige som binnen de 30 dagen te betalen. Je kan je factuur ten alle tijde raadplegen op je persoonlijk profiel. Een inschrijving is pas definitief als we de betaling hebben ontvangen. Is het voor jou niet mogelijk om de volledige som in één keer te betalen? Contacteer ons secretariaat en wij zoeken voor jou een oplossing op maat.

Hoe weet ik of mijn betaling goed is toegekomen?

Je kan de status van je betaling steeds raadplegen op je persoonlijke profiel. Het kan even duren vooraleer de status op ‘betaald’ staat. Gebruik bij de overschrijving de gestructureerde mededeling. De inschrijving is pas definitief nadat we de betaling hebben ontvangen.

Kan ik het vriendje(innetje) van mijn zoon of dochter inschrijven?

Vanaf dit jaar kun je enkel je eigen kind(eren) inschrijven. Je spreekt dus best op voorhand of met de ouders van vriendjes/vriendinnetjes.

Wat als een vriend(in) van je kind nog mee wil op een kamp dat ondertussen al volzet is?

In dat geval raden we aan om allebei een ander kamp te boeken (op voorwaarde dat er nog voldoende vrije plaatsen zijn voor de leeftijd van de kinderen). Dit kan steeds kosteloos. We helpen je graag verder via de telefoon (09/221 60 44).

Ik wil het geboekte kamp annuleren. Krijg ik mijn geld terug?

Dat hangt af van een aantal voorwaarden. Bekijk hiervoor onze algemene voorwaarden

Kan Roeland mijn inschrijving annuleren?

Wanneer er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen we een kamp annuleren. Wanneer dit gebeurt gaan we samen op zoek naar een geschikt alternatief. Indien er geen alternatief mogelijk is, wordt het inschrijvingsgeld terugbetaald.

Hoe werkt de wachtlijst?

Wanneer het kamp van je keuze volzet is, kan je je kind inschrijven op de wachtlijst. De ervaring leert ons dat er nu en dan nog plaatsen vrijkomen door annulering of wijzigingen. We kunnen echter geen deelname garanderen en raden dus aan om je kind ook in te schrijven op een ander kamp. Je kunt dit kamp kosteloos annuleren als er een plaatsje vrijkomt op de wachtlijst. Wanneer er een plaatsje vrijkomt, contacteren we je onmiddellijk. Bij interesse kan je kind deelnemen en gaan we over naar een effectieve inschrijving. Geen interesse meer? Via je persoonlijke pagina kan je je kind op elk moment uitschrijven van de wachtlijst.

Taalvakanties: kostprijs en kortingen

Wat is er inbegrepen in de kostprijs van het kamp?

Inbegrepen: verblijf, maaltijden (behalve op de kampen zonder overnachting), materiaal, uitstappen, busvervoer, verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, ongevallenverzekering. Niet inbegrepen: persoonlijke aankopen (in de bar en tijdens de uitstappen). Wijzigingen aan het programma (activiteiten, uitstappen, …) zijn steeds mogelijk. Dit verandert niets aan de kostprijs van het kamp.

Waarom is de bus vanaf dit jaar inbegrepen in de prijs?

Onder het motto samen uit, samen thuis moedigen we aan dat alle kinderen samen vertrekken. Zo kan je kind tijdens de busreis al kampgenoten leren kennen en vrienden maken in zijn/haar moedertaal. Ook voor de ploegen ter plaatse is het prettig dat iedereen samen aankomt. Zij staan klaar om iedereen te verwelkomen. Is je kind jonger dan 12 jaar? Ook in dat geval raden we aan je kind met de bus mee te sturen. We helpen de kinderen uiteraard met het opmaken van hun bed en het uitpakken van hun koffer.

Krijg ik korting als ik mijn kind zelf breng en/of haal?

Neen. Je kunt je kind zelf brengen of halen, maar dit geeft echter geen recht op een vermindering van het inschrijvingsgeld. Bij het inschrijven kun je aangeven of je kind gebruik maakt van het gemeenschappelijk vervoer of niet.

Welke kortingen zijn er mogelijk?

Tot 1 februari krijgt iedereen 5% vroegboekkorting!

  • Wie lid is van Partena Ziekenfond of wie voor een bedrijf werkt waarmee Roeland een partnership heeft, hoeft zijn kortingscode of lidnummer niet in te geven, want deze kortingen bedragen ook 5% en zijn niet cumuleerbaar met de vroegboekkorting.
  • Uitzonderingen: BNP Paribas Fortis, Boost, Vakantieparticipatie en korting via studietoelage. In deze gevallen bedraagt de korting meer dan 5% vroegboekkorting en kun je dus best de korting selecteren bij het inschrijven.
  • Opgelet: als je betaling ons niet binnen de 30 dagen bereikt, vervalt je vroegboekkorting.

Korting via studietoelage: Wie in het schooljaar 2017-2018 een studietoelage krijgt voor het secundair onderwijs geniet een korting t.w.v. 20% van het bedrag van de studietoelage. Is dit op jou van toepassing? Bezorg ons dan een kopie van het bewijs van de studietoelage via e-mail, (info@roeland.be) of via de post. Indien je al betaald hebt voor je ons het bewijs kunt bezorgen, storten wij het bedrag waar je recht op hebt terug.

Korting voor medewerkers BNP Paribas Fortis: duid de korting aan bij het inschrijven.

Korting via Boost of Vakantieparticipate: duid de korting aan bij het inschrijven en we bekijken of je hiervoor in aanmerking komt.

(Vanaf 1 februari) Korting via werkgever: Heeft je werkgever een partnership met ons? Dan krijg je een personeelskorting. Contacteer je werkgever voor meer informatie. Wenst je bedrijf een partnership met ons aan te gaan? Mail naar evelien@roeland.be.

(Vanaf 1 februari) Korting via Partena Ziekenfonds: Klanten van Partena Ziekenfonds (526) krijgen 5% korting op de inschrijving. Geef als kortingscode je Partena lidnummer in (13 cijfers, zie kleefbriefje).

Opgelet: onze kortingen zijn niet cumulatief.

Bepaalde werkgevers en ziekenfondsen betalen een deel van het inschrijvingsgeld terug. Je kunt hiervoor het ‘attest van deelname’ downloaden op je persoonlijke profiel (klik op het kamp, je vindt het attest onder ‘documenten’).

Ik heb een korting van mijn werkgever, hoe voeg ik deze toe?

Bedraagt deze korting 5%, dan is deze pas actief vanaf 1 februari.
Inschrijvingen t.e.m. 31 januari genieten sowieso van onze vroegboekkorting (5%)

(Vanaf 1 februari) Bij de inschrijving kan je de korting toevoegen door jouw werkgever aan te duiden en de code in te typen die je door je werkgever werd meegedeeld. Het bedrag wordt verrekend.

Ik ontdek na betaling dat ik recht heb op een korting. Wat nu?

Neem contact met ons op (via info@roeland.be) en wij betalen je de korting terug. Opgelet: Ben je in januari je Partena-korting (5%) of ‘korting via werkgever’ (5%) vergeten in te geven? Dat is geen probleem! Je hoeft ons hiervoor niet te contacteren. Sowieso kreeg je in januari 5% vroegboekkorting en onze kortingen zijn niet cumulatief.

Mijn kind moet het kamp onderbreken. Krijg ik mijn geld terug?

Raadpleeg hiervoor onze algemene voorwaarden.

Krijg ik na het kamp een fiscaal attest? En waarvoor dient dit?

Voor kinderen die tijdens het gevolgde kamp jonger waren dan 12 bezorgen we je een fiscaal attest. Je vindt dit na het kamp terug op je persoonlijke profiel. Klik door naar het gevolgde kamp, het attest staat onder ‘documenten’. Het attest is beschikbaar vanaf de maand maart van het volgende kalenderjaar. Aan de hand van het fiscaal attest kan je de kosten voor het kamp inbrengen in jouw belastingen. De vermindering bedraagt 45 procent van de werkelijk gedane uitgaven, die beperkt worden tot maximum €11,20 per kind per opvangdag.

Mijn ziekenfonds betaalt een deel van het inschrijvingsgeld terug. Wat moet ik hiervoor doen?

Bepaalde ziekenfondsen betalen een deel van het inschrijvingsgeld terug. Je kan jouw aanvraag tot terugbetaling doen aan de hand van het attest van deelname. Breng dit document samen met een klever binnen bij je mutualiteit om zo de tussenkomst te verkrijgen. Dit attest vervangt de invuldocumenten die je bij de mutualiteit bekomt. Het attest van deelname kan je na het kamp raadplegen op je persoonlijke profiel. Klik door naar het gevolgde kamp, het attest staat onder ‘documenten’.

Taalvakanties: speciale vragen of wensen

Kan mijn kind op dezelfde kamer slapen als zijn/haar vriend of vriendinnetje?

Wensen voor de kamerverdeling kun je doorgeven op de medische fiche. Sommige locaties hebben individuele kamers, anderen hebben gedeelde kamers. Jongens en meisjes slapen nooit op dezelfde kamer, ook niet als het broers of zussen zijn. Meer info over de kamerverdeling vind je op de pagina van het kamp.

Laat ik mijn kind op kamp gaan zonder vriend of vriendin?

Zeker doen! Er zijn zeker nog kinderen die zonder vriend of vriendin op kamp gaan. Via kennismakingsspelen zorgen we ervoor dat de kinderen elkaar snel leren kennen. Leven en spelen in groep staan bij Roeland centraal.

Mijn kind heeft een allergie en/of moet een speciaal dieet volgen. Kan mijn kind mee?

Jazeker. Noteer deze info duidelijk op de medische fiche, zodat we goed voor je kind kunnen zorgen op kamp. Maak je je toch zorgen? Contacteer ons op het nummer 09/221 60 44, zodat we dit samen kunnen bekijken.

Mijn kind heeft speciale noden (een beperking, een gebroken been, …). Kan mijn kind mee?

Roeland probeert elk kind de kans te geven om mee te gaan op kamp. Wij bekijken graag samen met jou wat de mogelijkheden zijn. Neem contact op met ons op het nummer 09/221 60 44, zodat we de samen de beste keuze kunnen maken. Ga je over tot inschrijven? Vul dan zeker de medische fiche nauwkeurig in zodat wij voor een onvergetelijk kamp kunnen zorgen!

Kan mijn kind een kamp volgen van een leeftijdscategorie waarvoor het te jong of te oud is?

Dat is mogelijk in uitzonderlijke gevallen. Bijvoorbeeld als je kind is blijven zitten of een jaartje voorop zit, dan kan het nuttiger zijn om naar het studiejaar te kijken in plaats van naar het geboortejaar. Wanneer het geboortejaar van je kind niet overeenstemt met de leeftijdscategorie van het kamp, krijg je bij het inschrijven een melding. De coördinator van het kamp zal je contacteren om dit te bespreken. Je kunt ons ook zelf contacteren via 09/221 60 44 of info@roeland.be.

Mijn kind is 12 jaar. Kies ik dan voor een Juniorkamp of voor een kamp van 12-14 jaar?

Op de 12+ kampen spreken we enkel Frans of Engels. We verwachten dat de kinderen mee stappen in dit verhaal en dus op kamp enkel Frans of Engels spreken. Op Juniorkamp mag je kind wel nog Nederlands spreken met de andere kinderen. Onze animators spreken enkel de doeltaal. Een 12+ kamp is dus moeilijker, maar de immersie is groter. Het belangrijkste is dat je kind zich amuseert en belangstelling krijgt voor de vreemde taal. Jij kent je kind het beste. Kijk naar het karakter, de maturiteit en het taalniveau van je kind om de keuze te maken. Twijfel je? Neem dan zeker contact met ons op.

Taalvakanties: praktische info voor vertrek

Waar zijn de opstapplaatsen van de bussen? (enkel kampen met overnachting)

• Alle Franse kampen in Wallonië: Oostakker en Brussel • Alle Franse kampen Frankrijk: Oostakker en Kortrijk (behalve Stenay: Oostakker en Brussel) • Alle Engelse kampen in Engeland: Oostakker en Calais • Nederlands in Gent (Nieuwenbosch): Namen en Brussel • Nederlands Junior in Oostakker: Namen en Brussel • Engels Junior in Oostakker: Brussel Er is geen bus voorzien voor het Nederlandse Juniorkamp in Hastière tijdens de herfstvakantie.

Waar zijn de adressen van de kampen (voor wie zijn kind zelf brengt)?

Het adres van het kamp vind je terug op de pagina met info over het kamp.

Wanneer krijg ik meer info over het kamp?

Wat neemt mijn kind mee op kamp? Waar en wanneer vertrekt de bus? De praktische info voor vertrek verschijnt een maand voor de start van het kamp op je persoonlijk profiel. Je ontvangt een e-mail wanneer de laatste richtlijnen online staan.

Hoeveel zakgeld geef ik mijn kind mee?

Je bent als ouder vrij om het bedrag te bepalen. Het zakgeld dient voor persoonlijke uitgaven tijdens het barmoment (een drankje en/of een snack) en tijdens de uitstap(pen). Houd rekening met de duur van het kamp en overdrijf niet. Roeland is niet verantwoordelijk voor diefstal van persoonlijke bezittingen. Wij vragen om een cijferslotje mee te geven, zodat je kind zijn/haar koffer op slot kan doen.

Taalvakanties: ziekte, ongeval, verzekering

Waarvoor dient de medische fiche?

Hier kan je eventuele allergieën, intoleranties … en/of algemene aandachtspunten (adhd, extreme heimwee, …) noteren. Vul dit zorgvuldig in, zodat we goed voor je kind kunnen zorgen. De gegevens worden enkel gedeeld met de kampverantwoordelijken van het kamp waaraan je kind deelneemt. Je vindt de medische fiche op je persoonlijke profiel.

Mag Roeland medicatie toedienen aan mijn kind?

Wij kunnen medicatie toedienen tijdens het kamp op voorwaarde dat we een goedkeuringsattest van jou of de dokter hebben. De medicatie en het attest kan je bij de start van het kamp afgeven aan de busverantwoordelijke (of ter plaatse aan de EHBO verantwoordelijke, indien je je kind zelf brengt).

Wat is het document “ouderlijke toestemming tot medische ingreep”?

Dit document is enkel nodig indien je kind op kamp gaat in Frankrijk. Volgens de Franse wetgeving mag er geen medische ingreep gebeuren op een minderjarige zonder schriftelijke toestemming van de ouders. Wanneer er tijdens het kamp een medische ingreep nodig zou zijn, zullen wij je uiteraard op voorhand contacteren om toestemming te vragen. Wij hebben echter op dat moment ook een schriftelijk bewijs nodig van je goedkeuring en daarom vragen we om die al op voorhand te ondertekenen. We stellen dit document 1 maand voor de start van het kamp beschikbaar op je persoonlijke profiel. Je ontvangt van ons ook een mailtje met de vraag om het in te vullen.

Is mijn kind verzekerd op kamp?

Je kind is verzekerd tegen lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid. Voor diefstal, schade of verlies van persoonlijke spullen is Roeland niet aansprakelijk. Heb je een vraag over verzekeringen (bril stuk, terugbetaling dokterskosten, …), contacteer onze logistiek coördinator Sil Poppe (sil@roeland.be).

Wat als mijn kind ziek is of een ongeval heeft op kamp?

Op elk kamp hebben we een EHBO verantwoordelijke die de nodige zorgen toedient. Wij nemen geen risico’s en bij twijfel contacteren we onmiddellijk een arts of ziekenhuis. In geval van nood, zal de kampverantwoordelijke onmiddellijk contact met je opnemen. Zie ook de vraag hierboven.

Wat als mijn kind op kamp en naar de dokter moet?

In geval van ziekte zijn het doktersbezoek en de eventuele apothekerskosten ten laste van de deelnemer. Indien nodig, schiet de kampverantwoordelijke de betaling voor. Je krijgt als ouder een brief mee met de vraag om de dokterskosten te betalen en je krijgt ook het doktersbriefje om aan je ziekenfonds te bezorgen. Voor ongevallen hebben we een verzekering afgesloten. Zie ook de vragen hierboven.

Mijn kind moet het kamp onderbreken wegens ziekte. Krijg ik mijn geld terug?

Raadpleeg hiervoor onze algemene voorwaarden.

Taalvakanties: dagindeling/organisatie

Hoe ziet de dag van mijn kind er uit op een kamp zonder overnachting?

We ontvangen de kinderen vanaf half 9; de activiteiten starten om 9u30. Gespreid over de dag zijn er toffe taalworkshops waarbij de kinderen in kleine groepjes per niveau leren over een bepaald thema. We zorgen ervoor dat ze veel plezier beleven, waardoor ze amper beseffen dat alles in het Frans of Engels verloopt. We zingen liedjes, knutselen, sporten, spelen een groot spel en gaan ook één keer op uitstap tijdens het kamp. De activiteiten eindigen om half 5; er is opvang tot half 6.

Hoe ziet de dag van mijn kind er uit op een kamp met overnachting? (Juniorkamp 7-12 jaar)

Elke dag 2 of 3 leuke taalateliers waarbij je in spelvorm nieuwe woordjes leert. Veel tijd om te sporten en te spelen (knutselen, een groot spel). Een tof zangmoment (want zingen is een goeie manier om woordjes te leren). Een leuke activiteit voor het slapengaan (workshop, moment dodo, casino-avond, ….). Op deze kampjes mogen de kinderen Nederlands spreken onder elkaar (zie ook rubriek ‘afspraken’).

Hoe ziet de dag van mijn kind er uit op een kamp met overnachting? (12-19 jaar)

Er zijn op deze kampen heel wat verschillen, afhankelijk van de locatie, de duur van het kamp en het thema. Volgende activiteiten komen meestal aan bod: toffe taalateliers gespreid over de dag, sport en workshops in kleine groepjes naar keuze, een groot spel, een stadsspel of activiteiten à la carte, een zangmoment, vrije tijd (bar, douchen, siësta), één of meerdere uitstappen. Bij de kampen voor 15+ is er veel aandacht voor inspraak in het programma. Zie ook volgende vragen ivm de groepsverdeling en de taalateliers.

Hoe gebeurt de groepsverdeling tijdens het kamp?

De verdeling voor de taalateliers gebeurt op basis van een korte test (zie ook volgende vragen). Het is dus mogelijk dat je kind tijdens de taalateliers niet samenzit met zijn/haar vriend(in). ). We doen dit om ervoor te zorgen dat elk kind kan leren volgens zijn of haar niveau. De andere activiteiten gebeuren met de hele groep of in kleinere groepjes op basis van eigen voorkeur (sport, workshops, uitstappen, …).

Krijgt mijn kind les op kamp?

Wij noemen het ‘taalateliers’. Dankzij die actieve taalateliers oefent je kind de woordenschat en grammatica die het op school leert in de praktijk. Wij gebruiken daarbij video en internet, we doen groepswerk, we zorgen voor ludieke opdrachten, … Zo spreekt je kind Frans of Engels zonder het te beseffen. Af en toe een beetje grammatica kan nog wel, zodat we zeker zijn dat de basis juist zit.

Krijgt mijn kind een taaltest op kamp?

Op de meeste 12+ kampen nemen we bij aanvang van het kamp een korte test af. Deze test dient om de verdeling te maken voor de taalateliers (zie boven). Op die manier kan elk kind leren volgens zijn of haar niveau. Je kind hoeft zich hier niet op voor te bereiden, wij beoordelen de spontane kennis van de doeltaal.

Taalvakanties: afspraken

Mag mijn kind zijn/haar moedertaal spreken op Juniorkamp (7-12 jaar)?

Ja, je kind mag Nederlands spreken met de andere kinderen. Onze animators spreken enkel de doeltaal. Om de kinderen te helpen, is er elke dag een ‘tweetaaltje’. Dan geeft de kampverantwoordelijke extra uitleg in het Nederlands, zodat de kinderen alles goed begrijpen.

Mag mijn kind zijn/haar moedertaal spreken op een 12+ kamp?

Neen, op de kampen voor kinderen van 12-19 jaar spreekt iedereen enkel Frans of Engels. Geen nood, onze animatoren leggen alles met handen en voeten uit. We verwachten ook dat de deelnemers op kamp enkel Frans of Engels spreken.

Kan mijn kind naar huis gestuurd worden?

Is je kind ouder dan 12 jaar? We verwachten dat je kind op kamp enkel Frans of Engels spreekt. Onze professionele teams doen er alles aan om je kind hierbij te helpen. Als alle pogingen uitgeput zijn, kan – bij wangedrag of vandalisme - je kind naar huis gestuurd worden. Wij gaan ervan uit dat dit niet nodig is.

Mag ik mijn kind bellen op kamp?

Om heimwee te voorkomen, is het niet mogelijk om te bellen met je kind. Bij dringende vragen kun je steeds de kampverantwoordelijken contacteren. Je vindt de contactgegevens op de laatste richtlijnen (die je een maand voor vertrek kunt downloaden op je persoonlijke profiel).

Mag mijn kind zijn/haar gsm meenemen op Juniorkamp (7-12 jaar)?

Neen. We vragen om geen gsm mee te brengen. Niet iedereen heeft op die leeftijd al een gsm en zo is iedereen gelijk voor de wet. Als je kind ziek is of heimwee heeft, dan neemt de kampverantwoordelijke zeker contact met je op.

Mag mijn kind zijn/haar gsm meenemen op een 12+ kamp?

Ja. Maar… we hebben wel enkele afspraken. Wat mag er niet? De gsm de hele dag op zak hebben (ook niet om er foto’s mee te nemen) en bellen met de gsm (want dan praat je kind Nederlands). Wat mag er wel? Af en toe voorzien we een moment waarop je kind berichtjes kan sturen.

Mag ik mijn kind bezoeken op kamp?

Neen. Een bezoek van de ouders verstoort de kampsfeer en gaat in tegen het principe van het taalbad. Wij vragen je om dit te respecteren. Aangezien we dit jaar iedereen aanmoedigen om gebruik te maken van het gemeenschappelijk busvervoer, hebben we ook beslist om geen toonmoment te voorzien op de Juniorkampen met overnachting.

Mag mijn kind roken op kamp?

Vanaf dit jaar geldt dat niemand - zelfs met toestemming van de ouders - mag roken op kamp. Uiteraard zijn ook alcohol en drugs uit den boze.

Mag mijn kind later toekomen of het kamp vroeger verlaten?

Wij raden dit ten zeerste af. Groepssfeer is zeer belangrijk bij Roeland. Wanneer een deelnemer niet het hele kamp aanwezig kan zijn, is dit jammer voor de groep, maar vooral ook voor het kind zelf. Kan het echt niet anders? Contacteer ons secretariaat om te bekijken wat mogelijk is.

Taalvakanties: communicatie tijdens het kamp

Hoe kan ik met mijn kind communiceren op kamp? (kampen met overnachting)

Je kunt op volgende manieren met je kind communceren (bij voorkeur in de taal van het kamp): Via mail. Op de laatste richtlijnen vind je het e-mailadres van het kamp. Het team ter plaatse print de e-mails uit en bezorgt ze aan je kind. Vergeet niet te vermelden voor wie het mailtje bestemd is. De kinderen kunnen geen e-mails terugsturen. Via een brief. Op de laatste richtlijnen vind je het adres van het kamp. Het team ter plaatse bezorgt de brieven aan je kind. De kinderen kunnen ook een brief of kaartje terugsturen. Via sms (enkel op de 12+ kampen). Af en toe voorzien we een moment waarop de kinderen berichtjes kunnen sturen naar het thuisfront (zie ook “leefregels/afspraken”). Je kunt de belevenissen van je kind ook volgen via de foto’s en blog op je persoonlijke profiel.

Waar kan ik de foto’s en blog raadplegen?

Je kan de foto’s en blog van het kamp raadplegen op je persoonlijk profiel. Het team ter plaatse zorgt ervoor dat er regelmatig nieuwe foto’s en teksten online komen, zodat je als ouder op de hoogte bent van het reilen en zeilen op kamp.

Wat als mijn kind negatieve sms-jes stuurt?

De ervaring leert ons dat kinderen de eerste dag(en) soms last hebben van heimwee of moeite hebben om zich aan te passen aan het taalbad. Dan is een negatief sms-je snel verstuurd... Wij raden je aan om niet te snel in paniek te slaan, maar om je kind positief te stimuleren om het nog wat tijd te geven. De meeste kinderen passen zich snel aan. Ben je als ouder toch ongerust, neem dan contact op met de kampverantwoordelijke. Die zal in geval van nood trouwens ook niet aarzelen om jou te contacteren.

Worden er op kamp foto's gemaakt van mijn kind?

Ja. Je kan de foto’s en blog van het kamp raadplegen op je persoonlijke profiel. Het team ter plaatse zorgt ervoor dat er regelmatig nieuwe foto’s en teksten online komen, zodat je als ouder op de hoogte bent van het reilen en zeilen op kamp. Deze foto’s verdwijnen na een jaar van de website. Daarnaast worden de foto’s ook gebruikt om onze kampen onder de aandacht te brengen (brochure, website, sociale media, …). Bij het aanvaarden van de algemene voorwaarden verklaar je je akkoord dat Roeland foto’s en ander beeldmateriaal maakt en publiceert, tenzij je dit schriftelijk meldt. Als betrokkene heb je ten alle tijde recht op inzage en verbetering van de bewaarde persoonsgegevens. Neem zeker contact op met ons per telefoon of e-mail indien je niet akkoord gaat met de verschijning of het gebruik van bepaalde beelden.

Taalvakanties: na het kamp

Wat als mijn kind iets verloren of vergeten is op kamp?

Stuur een mailtje naar info@roeland.be met een beschrijving van het voorwerp/kledingstuk, de naam van het kind en het gevolgde kamp. Voorwerpen die we terugvinden, kun je elke werkdag komen ophalen tussen 9u en 17u op ons hoofdkantoor in Gent. Geef ons een seintje wanneer je langskomt, dan leggen we het voorwerp/kledingstuk klaar.

Krijg ik na het kamp een fiscaal attest? En waarvoor dient dit?

Voor kinderen die tijdens het gevolgde kamp jonger waren dan 12 bezorgen we je een fiscaal attest. Je vindt dit na het kamp terug op je persoonlijke profiel. Klik door naar het gevolgde kamp, het attest staat onder ‘documenten’. Het attest is beschikbaar vanaf de maand maart van het volgende kalenderjaar. Aan de hand van het fiscaal attest kan je de kosten voor het kamp inbrengen in jouw belastingen. De vermindering bedraagt 45 procent van de werkelijk gedane uitgaven, die beperkt worden tot maximum €11,20 per kind per opvangdag.

Krijg ik na het kamp een attest van deelname? En waarvoor dient dit?

Bepaalde ziekenfondsen betalen een deel van het inschrijvingsgeld terug. Je kan jouw aanvraag tot terugbetaling doen aan de hand van het attest van deelname. Breng dit document samen met een klever binnen bij je mutualiteit om zo de tussenkomst te verkrijgen. Dit attest vervangt de invuldocumenten die je bij de mutualiteit bekomt. Het attest van deelname kan je na het kamp raadplegen op je persoonlijke profiel. Klik door naar het gevolgde kamp, het attest staat onder ‘documenten’.

Ik heb suggesties voor verbeterpunten. Hoe kan ik dit melden?

Roeland staat altijd open voor feedback van deelnemers en ouders. De deelnemers aan de 12+ kampen vullen op kamp een online enquête in. De deelnemers aan de Juniorkampen kunnen na afloop van het kamp thuis een online enquête invullen, samen met de ouder(s). Heb je als ouder feedback voor ons (een complimentje of een verbeterpunt)? Stuur gerust een mailtje naar info@roeland.be.